Hašení motorového prostoru
- JardaB
- Pokročilý
- Příspěvky: 592
- Registrován: 02.02.2008 03:18
- Bydliště: Mladá Boleslav, (občas) Praha, (skoro) Písek
- Kontaktovat uživatele:
Hašení motorového prostoru
Při brouzdání netem jsem na http://www.sanexfire.com/produkty/home- ... kobra.html potkal zajímavé řešení pro hašení motorového prostoru.
Měl bych k tomu pár otázek:
- Už to někdo z vás potkal, nejlépe v akci? Nebo alespoň z doslechu?
- Jak je u fofo (benzin) pravděpodobný požár motoru?
- Jakých teplot se při provozu pod kapotou dosahuje? 120C mi přijde na aktivaci hašení trochu málo. "Planý poplach" by zrovna nepotěšil a motoru zřejmě neprospěl...
Měl bych k tomu pár otázek:
- Už to někdo z vás potkal, nejlépe v akci? Nebo alespoň z doslechu?
- Jak je u fofo (benzin) pravděpodobný požár motoru?
- Jakých teplot se při provozu pod kapotou dosahuje? 120C mi přijde na aktivaci hašení trochu málo. "Planý poplach" by zrovna nepotěšil a motoru zřejmě neprospěl...
Ford Focus Combi 1.6, 74kW, 02/2002, Moondust Silver


- Skubi
- Test driver
- Příspěvky: 11856
- Registrován: 02.02.2008 03:18
- Bydliště: Přerov
- Kontaktovat uživatele:
tak naštěstí jsem ještě hasičák použít nemusel a co se týče pravděpodobnosti požáru benzínového motoru, tak pokud ti od někud přímo nestříká benzín na motor, tak by takhle situace neměla nastat ( nemyslím teď DN ) a ta taplota 120°C je zřejmě dostačující. za jízdy ji v motorovém prostoru určitě nedosáhneš, díky proudění vzduchu atd. a pokud by jsi ji tam měl při stání někde na slunci, tak jakou by jsi ji musel mít v uzavřené kabině
ale určitě nám fundovaněji odpoví přímo chlapci od fochu, že třeba PedroH?

ale určitě nám fundovaněji odpoví přímo chlapci od fochu, že třeba PedroH?

FF kombi 1,6 74 kW sériová GHIASOC, 00/01, modrá metlaSkubi´s family car

Smyk nelze dostat jako chřipku, ten si prostě zaviníme sami !!!


Smyk nelze dostat jako chřipku, ten si prostě zaviníme sami !!!
- Randyf
- Nováček
- Příspěvky: 37
- Registrován: 02.02.2008 03:18
pri poziari motoroveho priestoru horia vecsinou plasty, hadice atd...vecsinou su to poziare od prehriatia motora, malokedy od benzinu a ked je to aj od benzinu, poziar rychlo prechadza do priestoru posadky takze na to pozor,rychlo vystupit vybrat batozinu, zavriet okna...vybuchu paliva by som sa velmi nebal. nadrz je daleko. ale pozor je mozno aj to...pri haseni praskom sa mozte s turbom rozlucit...
- PedroH
- Zkušený
- Příspěvky: 1439
- Registrován: 02.02.2008 03:18
- Bydliště: Nový Jičín
- Kontaktovat uživatele:
Díky Skubi za slovo, takže:
1) teplota 120 stupňů je dlouhodobě vyzkoušená, že při běžném provozu motoru (ani v létě) není možno ji dosáhnout (proudění vzduchu, odvod tepla běžnými otvory atd.)
2) většina požárů vzniká v důsledku technické závady (hodně elektroinstalace - většinou začne hořet pod palubní deskou), pak v důsledku závady na palivovém systému (benzín se dostane někde na horké součásti motoru - blok, výfuk) a začne hořet, ostatní příčiny jsou většinou v důsledku DN.
3) co se týče hořlavosti pohonných hmot, tak benzín je hořlavá kapalina I.třídy nebezpečnosti (teplota vzplanutí nižší než 21 stupňů celsia), nafta je pak hořlavá kapalina IV.třídy nebezpečnosti (teplota vzplanutí 100-250 stupňů celsia). Z toho vyplývá, že benzín je mnohem nebezpečnější než nafta (např. benzín lze zapálit obyčejnou sirkou, nafta nikoliv)
4) jako hasivo je použito plynu (předpokládám CO2 nebo podobné medium), takže k poškození nezasažených částí motoru nedojde
Výrobek, aby mohl být prodáván v ČR musí projít státní zkušebnou (u nás musí dostat atest TÚPO Praha) a musí být certifikován. Proto jsou údaje pro použití vyzkoušeny a jsou vhodné k použití v určené oblasti.
1) teplota 120 stupňů je dlouhodobě vyzkoušená, že při běžném provozu motoru (ani v létě) není možno ji dosáhnout (proudění vzduchu, odvod tepla běžnými otvory atd.)
2) většina požárů vzniká v důsledku technické závady (hodně elektroinstalace - většinou začne hořet pod palubní deskou), pak v důsledku závady na palivovém systému (benzín se dostane někde na horké součásti motoru - blok, výfuk) a začne hořet, ostatní příčiny jsou většinou v důsledku DN.
3) co se týče hořlavosti pohonných hmot, tak benzín je hořlavá kapalina I.třídy nebezpečnosti (teplota vzplanutí nižší než 21 stupňů celsia), nafta je pak hořlavá kapalina IV.třídy nebezpečnosti (teplota vzplanutí 100-250 stupňů celsia). Z toho vyplývá, že benzín je mnohem nebezpečnější než nafta (např. benzín lze zapálit obyčejnou sirkou, nafta nikoliv)
4) jako hasivo je použito plynu (předpokládám CO2 nebo podobné medium), takže k poškození nezasažených částí motoru nedojde
Výrobek, aby mohl být prodáván v ČR musí projít státní zkušebnou (u nás musí dostat atest TÚPO Praha) a musí být certifikován. Proto jsou údaje pro použití vyzkoušeny a jsou vhodné k použití v určené oblasti.
- Glip
- Nováček
- Příspěvky: 143
- Registrován: 02.02.2008 03:18
- Bydliště: Bratislava
- silverwolf
- Test driver
- Příspěvky: 5701
- Registrován: 02.02.2008 03:18
- Bydliště: Šumava
- Kontaktovat uživatele:
- canndale
- Zkušený
- Příspěvky: 1573
- Registrován: 02.02.2008 03:18
- Bydliště: BA
- Šimi
- Junior
- Příspěvky: 454
- Registrován: 02.02.2008 03:18
- Bydliště: Vrbice
- Kontaktovat uživatele:
- Konik
- Test driver
- Příspěvky: 2979
- Registrován: 02.02.2008 03:18
- Bydliště: Příbram
- Kontaktovat uživatele:
Já jsem teda zatím hasil leda žízeň, ale taky jsem slyšel, že by se motor měl hasit zespodu. Přesně jak píšeš, neotvírat kapotu, aby se tam nedostal kyslík který jak známo podporuje hoření. Ale myslím, že PedroH nám to objasní 

Ford Focus MkIII Combi 1.6 EB (2014)
Renault Clio IV 1.2 (2014)
ex: Ford Focus MkI 1.6 Combi (2003)
ex: Mazda MX-5 NB 1,8 (1999)
ex: Citroën C3 1.2 VTi (2015)
Renault Clio IV 1.2 (2014)
ex: Ford Focus MkI 1.6 Combi (2003)
ex: Mazda MX-5 NB 1,8 (1999)
ex: Citroën C3 1.2 VTi (2015)
- PedroH
- Zkušený
- Příspěvky: 1439
- Registrován: 02.02.2008 03:18
- Bydliště: Nový Jičín
- Kontaktovat uživatele:
Jasně, pokud hoří v motorovém prostoru, tak je dobré kapotu moc neotvírat - spíš pootevřít a vstříknout tam proud prášku nebo CO2 z hsičáku (záleží, co máte). Tím, že se kapota moc neotevře, nedostane se tam příliš mnoho vzduchu a hasivo je účinnější - má dusivý a chladivý účinek. Samozřejmě ty proudy by měly být stříkány krátce, ať si nevypotřebujete celé hasivo najednou a pak už jen nehledíte, jak vám hoří auto.
Osobně bych doporučil krátké vstřiky cca po půl vteřině. Samozřejmě nejlépe ihned, jak zpozorujete požár nebo jeho zárodky, tak volejte 150 a pak teprve haste. Než dojedou hasiči, tak můžete účinně zabránit šíření požáru a tím i výrazně omezit škody na vozidle.
Nicméně, pokud už nemáte hasivo v hasičáku, aspoň tu kapotu nechte zavřenou. Pokud hoří v prostoru pro posádku, samozřejmě je potřeba urychleně prostor opustit (pokud to stihnete i vyházet věci) a nechat dveře i okna zavřené. Důvod je jediný - omezit přístup vzduchu a tím zpomalit průběh hoření. V tomto případě je každá sekunda sekunda drahá!!!
Osobně bych doporučil krátké vstřiky cca po půl vteřině. Samozřejmě nejlépe ihned, jak zpozorujete požár nebo jeho zárodky, tak volejte 150 a pak teprve haste. Než dojedou hasiči, tak můžete účinně zabránit šíření požáru a tím i výrazně omezit škody na vozidle.
Nicméně, pokud už nemáte hasivo v hasičáku, aspoň tu kapotu nechte zavřenou. Pokud hoří v prostoru pro posádku, samozřejmě je potřeba urychleně prostor opustit (pokud to stihnete i vyházet věci) a nechat dveře i okna zavřené. Důvod je jediný - omezit přístup vzduchu a tím zpomalit průběh hoření. V tomto případě je každá sekunda sekunda drahá!!!
- maarosh
- Junior
- Příspěvky: 202
- Registrován: 02.02.2008 03:18
- Bydliště: hradec nad moravicí
Jako bych seděl na školení požárních hlídek u nás v rachotěPedroH píše:Jasně, pokud hoří v motorovém prostoru, tak je dobré kapotu moc neotvírat - spíš pootevřít a vstříknout tam proud prášku nebo CO2 z hsičáku (záleží, co máte). Tím, že se kapota moc neotevře, nedostane se tam příliš mnoho vzduchu a hasivo je účinnější - má dusivý a chladivý účinek. Samozřejmě ty proudy by měly být stříkány krátce, ať si nevypotřebujete celé hasivo najednou a pak už jen nehledíte, jak vám hoří auto.
Osobně bych doporučil krátké vstřiky cca po půl vteřině. Samozřejmě nejlépe ihned, jak zpozorujete požár nebo jeho zárodky, tak volejte 150 a pak teprve haste. Než dojedou hasiči, tak můžete účinně zabránit šíření požáru a tím i výrazně omezit škody na vozidle.
Nicméně, pokud už nemáte hasivo v hasičáku, aspoň tu kapotu nechte zavřenou. Pokud hoří v prostoru pro posádku, samozřejmě je potřeba urychleně prostor opustit (pokud to stihnete i vyházet věci) a nechat dveře i okna zavřené. Důvod je jediný - omezit přístup vzduchu a tím zpomalit průběh hoření. V tomto případě je každá sekunda sekunda drahá!!!


FORD FOCUS COMBI 1,6 74KW 16V po FL 2008 SILVER
- PedroH
- Zkušený
- Příspěvky: 1439
- Registrován: 02.02.2008 03:18
- Bydliště: Nový Jičín
- Kontaktovat uživatele:
Já vím, v té chvíli je člověk v šoku a ten, který to nemá zažité, tak se těžko zorientuje a správně zareaguje.
Proto si myslím, že je dobré si občas zopakovat postupy a dostat to tak do podvědomí...Holt podle hesla:"kdo je připraven, není překvapen"
Jinak co se týká množství hasiva - asi nikdo nevozí osobákem 6 kg práškový přístroj, ale v tomhle případě platí, že je lepší aspoň něco, než nic!!!
Proto si myslím, že je dobré si občas zopakovat postupy a dostat to tak do podvědomí...Holt podle hesla:"kdo je připraven, není překvapen"

Jinak co se týká množství hasiva - asi nikdo nevozí osobákem 6 kg práškový přístroj, ale v tomhle případě platí, že je lepší aspoň něco, než nic!!!
- pelen
- Test driver
- Příspěvky: 9259
- Registrován: 02.02.2008 03:18
- Bydliště: Nový Jičín
- Kontaktovat uživatele:
- PedroH
- Zkušený
- Příspěvky: 1439
- Registrován: 02.02.2008 03:18
- Bydliště: Nový Jičín
- Kontaktovat uživatele:
Základní podmínky pro to, aby hořelo, jsou 3 základní věci:
1. oxidační činidlo (kyslík, vzduch), 2. hořlavina (hořlavá kapalina, pevná, plynná látka), 3. energie (dostatečná energie pro zapálení)
Pokud už zapálíme, pak energii dodává hořící hořlavina, takže pro přerušení hoření potřebujeme odstranit buď oxidační činidlo nebo hořlavinu.
Proto principy hašení jsou chlazení, dušení nebo oddělení hořlaviny od oxidantu.
Toť jen upřesnění Pelenova příspěvku - vpodstatě to napsal a pochopil úplně správně
1. oxidační činidlo (kyslík, vzduch), 2. hořlavina (hořlavá kapalina, pevná, plynná látka), 3. energie (dostatečná energie pro zapálení)
Pokud už zapálíme, pak energii dodává hořící hořlavina, takže pro přerušení hoření potřebujeme odstranit buď oxidační činidlo nebo hořlavinu.
Proto principy hašení jsou chlazení, dušení nebo oddělení hořlaviny od oxidantu.
Toť jen upřesnění Pelenova příspěvku - vpodstatě to napsal a pochopil úplně správně

- pelen
- Test driver
- Příspěvky: 9259
- Registrován: 02.02.2008 03:18
- Bydliště: Nový Jičín
- Kontaktovat uživatele:
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti